Firevaned Nieuws

Rapport 'Het kan wel - complexe zorgvragen bij VWS' aangeboden aan de Kamer

Inloggen
E-mailadres:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Rapport 'Het kan wel - complexe zorgvragen bij VWS' aangeboden aan de Kamer

23-10-20

Het ministerie van VWS heeft op 21 oktober 2020 het rapport 'Het kan wel - complexe zorgvragen bij VWS' aan de Kamer aangeboden.

Het ministerie kreeg de afgelopen jaren honderden complexe zorgvragen van individuele burgers die op zoek naar passende zorg voor hun kind, ouder of naaste. Daar zijn ze vaak al lang mee bezig en ze hebben het gevoel gekregen door gemeenten, zorgverzekeraars of zorgkantoren van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Soms is het de zorgverleners niet duidelijk wat er nodig is en soms is er geen passende zorg beschikbaar.
In dit boek heeft VWS voorbeelden van zulke complexe zorgvragen gebundeld. Die vragen kunnen overal over gaan. Ouders die zien dat het niet goed gaat met hun kind, kinderen die zien dat het niet goed gaat met hun ouders. De vragen hebben te maken met alle vormen van zorg in ons land, van jeugdhulp tot palliatieve zorg.

VWS gaat in het rapport kort in op het ontstaan van het actieplan en het inrichten van het normenkader. “Diverse signalen over hulpmiddelen hebben geleid tot de oprichting van een meldpunt van het actieteam hulpmiddelen, dat voor iedereen toegankelijk is. Dit was een tijdelijk team. Hiermee kan acute problematiek in individuele situaties worden opgelost. Ook is een actieplan en een landelijk normenkader ontwikkeld. Dit normenkader en actieplan zijn begin 2020 vastgesteld door de daarbij betrokken partijen en beogen een gerichte en duurzame verbetering van de uitvoering van de verstrekking van hulpmiddelen. Een concreet voorbeeld van een duurzame verbetering is dat leveranciers werken aan een betere dienstverlening voor cliënten van wie hulpmiddelen relatief veel en complexe aanpassingen behoeven. Voor deze cliënten wordt een aparte casemanager aangesteld, die goed zicht heeft op de situatie van de cliënt en het leveringsproces. De gemeente brengt al vroeg in beeld voor wie dit nodig is.