Firevaned Nieuws

Update commissie Arbeidsmarkt en Inclusiviteit

Update commissie Arbeidsmarkt en Inclusiviteit

13-02-23

De commissie Arbeidsmarkt en Inclusiviteit is een nieuwe loot binnen Firevaned. In deze commissie zitten:

  • René Ploum – Life & Mobility
  • Jacqueline Koolhaas – Welzorg
  • Mieke Wijnen – Kersten
  • Mirjam Ruhs – Meyra
  • Ruud Hulsebos – Sunrise Medical
  • Rob Lotgerink – Huka

Tijdens onze reis komen wij diverse, naar onze mening voor leden interessante thema’s tegen, welke wij graag met jullie delen.

Feiten over de vergrijzing in 2022

In 2022 bedraagt het aantal 65-plussers in Nederland 3.572.000. Daarmee is nu 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 65 jaar. Het aantal ouderen blijft toenemen. Volgens de huidige prognoses stopt de vergrijzingstrend pas na 2040.

Verdeling 65plus per leeftijdscategorie

Regionale verschillen

Nederland vergrijst volgens cijfers van het CBS vooral aan de randen van het land. Waar van de totale bevolking 18% ouder is dan 65 jaar is dat in Zeeuws-Vlaanderen maar liefst 24%. Het is daarmee de meest grijze regio van Nederland.

Ook in andere regio’s aan de rand van het land is de vergrijzing goed zichtbaar. In Groningen, Drenthe, de Achterhoek, Limburg en Zeeland is meer dan twintig procent van de inwoners 65 jaar of ouder. De minst-grijze regio van Nederland is de relatief jonge provincie Flevoland. Daar is maar twaalf procent van de inwoners ouder dan 65 jaar.

Als er gekeken wordt naar absolute aantallen dan wonen er echter wel veel 65-plussers in het midden van het land. In de gemeente Amsterdam wonen inmiddels meer dan honderdduizend mensen van 65-jaar of ouder, terwijl dit in de hele provincie Zeeland ongeveer negentigduizend is. Procentueel behoort Zeeland dus tot één van de meest vergrijsde regio’s van het land, maar in absolute getallen wonen er meer 65-plussers op andere plaatsen in Nederland.

Laat de vergrijzing je niet verrassen

Geen onderneming kan om de vergrijzingstrend heen. Naar verwachting zal Nederland pas na 2040 vergroenen. Laat je dus niet verrassen door de vergrijzing en toets of jouw producten en diensten aansluiten bij de wensen per generatie.

Stof tot nadenken

  • welk deel van je klantenbestand is ouder dan 50?
  • is je bereik evenwichtig verdeelt over de verschillende leeftijdscategorieën?
  • weet je per generatie welke wensen leven rondom jouw producten / diensten?
  • slaag je erin de jongste generatie 50-plussers te binden?
  • de vergrijzing loopt naar verwachting door tot 2040. Ben je klaar voor deze ontwikkeling?

Enkele interessante links: